Ārkārtas situācijas raksturojums zobārstniecības aprūpē.Ievietots 19.10.2021
Par zobārstniecības aprūpes speciālistiem: MK noteikumi nr.662 no 28.09.2021. nosaka, ka ar 2021. gada 15.novembri visām Iedzīvotājiem, kuriem nevar veikt vakcināciju pret Covid-19, tiks izsniegts konsilija lēmums
Par pacientiem: Ar 15. novembri strādājam dzeltenajā režīmā: Līdz tam ir pārejas periods, kurā privātās zobārstniecības iestādes ir tiesīgas izvēlēties darbības Par akūtajiem pacientiem un telpu zonēšanu: Iesakam akūtos pacientus, kuriem nav ne sertifikāts, ne tests pieņemt darba laika beigās, lai
"Vispārēji detalizeti ieteikumi zobārstniecības kabinetu darbā"
Dokumenta mērķis ir sniegt ieteikumus zobārstniecības kabinetiem un zobārstniecības pakalpojumu sniedzējiem par Mērķa grupa ir zobārstniecības pakalpojumu sniedzēji, veselības aprūpes profesionāļi. Atruna: īstenojamie piesardzības pasākumi ir atkarīgi no epidemioloģiskās situācijas un valstī noteiktajiem ierobežojošajiem Nozīmīgi saistošie normatīvie akti: Ja valstī izsludināts ārkārtējās situācijas stāvoklis, sekot MK rīkojuma nosacījumiem. Ministru kabineta 2021. gada oktobra rīkojums Nr 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 1. Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likums.[2] 2. Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumi Nr. 662 3. Ministru kabineta 2016. gada 16. februāra noteikumi Nr.104 no “Noteikumi par higiēniskā un pretepidēmiskā režīma 4. Ministru kabineta 2009. gada 12. februāra noteikumi Nr. 60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm
[1] https://likumi.lv/ta/id/326729-par-arkartejas-situacijas-izsludinasanu [2] https://likumi.lv/ta/id/315278-covid-19-infekcijas-izplatibas-parvaldibas-likums
Administratīvie pasākumi un darba organizācija Zobārstniecības pakalpojumu sniegšanas vietā nodarbinātiem ir ciešs kontakts ar pacientiem, tāpēc nepieciešams 1.Iestādē individuāli izstrādā “Higiēniskā un pretepidēmiskā režīma plānu”. 2.Iestādē nozīmē atbildīgo personu par epidemioloģiskās drošības prasību ieviešanu un ievērošanu. 3.Pakalpojumu sniegšanu nodrošina ārstniecības iestādes personāls ar sadarbspējīgu sertifikātu, lai apliecinātu, - epidemioloģiski drošā vidē- zaļais režīms-pakalpojuma sniegšanas vieta, kurā atrodas tikai pilnībā vakcinētas vai - epidemioloģiski daļēji drošā vidē – dzeltenais režīms - pakalpojuma sniegšanas vieta, kurā atrodas tikai pilnībā - epidemioloģiski nedroša vide – sarkanais režīms - personu vakcinācijas, pārslimošanas vai testēšanas fakts nav 4. Darbiniekiem jāspēj uzrādīt sadarbspējīgus sertifikātus, kas apliecina vakcinācijas faktu vai pārslimošanu. 5. Personālam ar saslimšanas simptomiem aizliegts uzturēties zobārstniecības prakses telpās. 6. Darbiniekiem ieteicama vakcinācija pret sezonālo gripu.
Zobārstniecības pakalpojumu sniegšanas telpas:
1.Darbam zobārstniecības pakalpojumu sniegšanas vietā jābūt organizētam atbilstoši normatīvo aktu prasībām 2.Pirms ieejas un citās redzamās vietās vai ekrānos izvieto brīdinājumu zīmes par epidemioloģiskās drošības prasībām 3.Ja iespējama situācija, ka telpā uzturas vairāki pacienti: - pie ieejas ieteicams norādīt cik personas var atrasties uzgaidāmajā telpā/ vietā, - vienai personai ieteicams nodrošināt ne mazāk kā 10 m2 no publiski pieejamās iekštelpas platības, - maksimāli ierobežo sēdvietu skaitu un nodrošina vismaz divu metru attālumu starp tām. 4.Viegli pieejamā vietā novieto roku dezinfekcijas līdzekli ar lietošanas pamācību. 5.Nodrošina ventilāciju izmantojot mehāniskās ventilācijas sistēmu vai dabīgo ventilāciju ar mērķi samazināt vīrusa 6. Atbilstoši iespējām veic nepārtrauktu vai regulāru gaisa kvalitātes kontroli, lai nodrošinātu, ka oglekļa dioksīda 7.Izvērtē nepieciešamību izmantot pārvietojamas augstas efektivitātes daļiņu gaisa (HEPA) ventilatora/filtrēšanas sistēmas. [6] 8.Veic regulāru telpu un virsmu uzkopšanu un dezinfekciju atbilstoši iestādes “Higiēniskā un pretepidēmiskā režīma plānam”. 9. Pēc katra pacienta dezinficē bieža kontakta virsmas. 10. Administratora darba vietu var norobežot ar caurspīdīgu aizsargbarjeru, ja tas nesamazina ventilācijas efektivitāti. 11. Ja iespējams, ārstēšanu veic individuālos kabinetos. Ja ir vairākas darba vietas vienā kabinetā, ieteicams tās norobežot, Pacientu apkalpošanas organizēšana
3.Reģistrāciju veic telefoniski, precizējot iespējamās vizītes iemeslu un iespējamās manipulācijas. 4.Pacientus aicina ierasties precīzi noteiktajā laikā. 5.Veicot pierakstu, atgādināt pacientiem par viņu pienākumu savlaicīgi informēt ārstniecības personu/iestādi, ja: - pacientam ir apstiprināta saslimšana ar SARS-CoV-2 vīrusu, 6. Pie ieejas veicama apmeklētāju vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu verifikācija, papildus Skaidrojums par digitālo Covid-19 sertifikātu verificēšanu jeb pārbaudi 7.Pacientam obligāti jāvalkā sejas maska vai respirators bez vārsta, kuru atļauts noņemt tikai procedūras laikā. 8.Telpās atrodas tikai persona, kurai sniedz pakalpojumu. Nepilngadīgajiem un pacientiem, kuriem nepieciešams 9.Pakalpojuma saņēmējam netiek piedāvāti dzērieni, uzkodas un lasāmviela. [6] https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/ventilation.html
Individuālo aizsardzības līdzekļu lietošana darbiniekiem
Aprūpes sniegšana
Akūtās palīdzības sniegšana ar Covid-19 inficētām personām vai personām,
- FFP2 vai FFP3 respiratoru, - aizsargbrilles vai sejas vairogu, - cimdus, - virsvalku/halātu ar garām piedurknēm no ūdens caurlaidīga materiāla un ūdensnecaurlaidīgu priekšautu. Covid-19 - Infografika - Praktiskais ceļvedis zobārstniecības kabinetiem
References
|